før turen var det vi som stod for planleggingen og hvor turen skulle gå. Dette
førte til at vi kunne være ganske kreative i valget. Det vi endte opp med var å gå
ifra Sogndal og helt til Anestølen, via Nuken, Grøssete og Torstadnakken.
Tirsdag:
Dagen begynte med at vi gikk i en samlet gjeng fra Sogndal sentrum og opp
En som driver å orienterer |
Onsdag:
Denne dagen skulle vi til Grøssete for å slå leir der, en ganske kort etappe så vi
hadde god tid. Under denne dagen fortsatte vi å fokusere på Kart og kompass
(orientering), men tok det da et steg videre. Vi hadde mange pauser med
Sju stens ovnen vi lagde, ble veldig fornøyd. |
tok det litt tid før vi fant et fint sted å sette opp gapahuk, på grunn av litt mer
variert terreng. Det var ikke nok busker i området så vi måtte kutte ned i område rundt
og lage gapahuken helt fra starten, noe som jeg tror alle hadde læring av. Denne kvelden
lagde vi en stor bål plass og stort bål fordi vi skulle lage maten på bålet.
Torsdag:
Dette skulle vise seg å bli den mest krevende dagen, og den ble lang. Vi
skulle over Torstadnakken på litt over 1500 m.o.h. og ned på andre siden til
Toppen på Torstadnakken |
Faglig:
Som veiledere på denne turen valgte jeg og Tom en Abdikratisk og demokratisk
lederstil, (Priest and Gass, 2005).Dette er på grunn av at det er mye læring for
deltakerne ved disse to lederstilene. Fordi du lar deltakerne få prøve og evt. feile,
det er med dine egne erfaringer du lærer best.
På denne turen kunne vi se mye likheter med teori som er skrevet, spesielt på
grunn av gruppen vi var. Det var relativt nye fjes, så vi kjente ikke hverandre så
godt. Dette kom tydelig frem i de 5 fasene som Priest and Gass (2005) beskriver:
1.Orienteringsfasen
2.Konfliktfasen
3.Tilnærmingsfasen
4.Utøvende fase
5.Bekreftelsesfasen
Som veileder på en sånn tur som dette, må du mestre basis ferdighetene i
friluftsliv, som ”kart og kompass”, leirliv, osv. Og du må være sikker på deg selv
og ta riktige avgjørelser når det trengs. Ellers er dette en tur som de fleste kan
gjøre, kanskje over 1 dag ekstra i og med at siste dagen ble ganske lang.
Referanse: Priest and Gass, Effective Leadership in adventure programming, 2005
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar